Algemeen - Historie - Foto's

Historie van de Fairchild PT26A

Registratie: N58799
Serienummer: FV154
RCAF nummer: 15055
USAAF nummer: 42-65639
AAF contract nummer: AC-30110
Nieuw prijs: $ 10390.00
Canadian model: Cornell II

Het vliegtuig is gebouwd by Fleet in Canada in Fort Erie onder de "Lend-Lease Act" van 1940.
Mevr. Laurie Belaskie van Kullaloe Ontarion heeft de canopy fairings gemaakt, dit is ontdekt tijdens de restauratie doordat haar handschrift om de achterkant is gevonden waar staat: "This fairing was made by miss Laurie Belaskie of Kullaloe Ont. at Fort Erie Ont."

Het vliegtuig is overgeplaatst naar het No.4 Training Command (T.C.) van de Royal Canadion Air Force (RCAF) op 12 mei 1943. De US Army Air Force (USAAF) heeft dit op 13 mei 1943 geaccepteerd. De Fairchild is op 18 mei onder transfer order (T.O.) 872 naar Alberta overgevlogen. Volgens de gegevens van de RCAF is de FV154 in dienst geweest bij het No.4 Training Command Calgary, Alberta vanaf 18 mei tot 9 september 1943. Tijdens deze diensttijd heeft de Cornell 1168.30 vlieguren gemaakt.

Op 9 september 1944 is ze in "Stored Reserve" geplaatst bij No.4 T.C. (T.O. nummer 16226). In oktober, om precies te zijn de 21ste, is de FV154 naar het No.10 Repair Depot, Calgary gebracht voor een aantal reparaties.

Op 1 december 1944 is het vliegtuig weer in "Stored Reserve" geplaatst maar dit keer bij het No. 2 Air Command (T.O. nummer 17328) en is daar gebleven tot 17 december.

Op 17 december 1944 is het vliegtuig verplaatst naar: APDAL MC (1REMU) wat staat voor "Aircraft Pending Disposal Action in Lacation Material Command (No.1 Reserve Equipment Maintenance Unit in Lethbridge, Ontario.) Dit onder T.O.nummer MC15868. Het vliegtuig is in opslag gebleven tot 20 oktober 1946.
Op deze datum is de FV154 naar Washington D.C. USA gevlogen waar ze een dag later is overgedragen aan "The Office War Assets Administration Foreign Liquidation Commission" aan Dhr. Vernon Williams.

Later, op 11 september van hetzelfde jaar, is het vliegtuig door Dhr. I.W. Eveland van de War Assets Administration verkocht aan éne Alex J.Somppi jr. die een vliegschool had op Tukwilla in Washington D.C.

Dhr. Somppi heeft voor het vliegtuig het eerste luchtwaardigheidsbewijs aangevraagd. Dit bewijs is door Dhr. W.A. Glenn van de "Civil Aeronautics Administration USA" afgegeven op 2 oktober 1946. Vanaf dat moment is het vliegtuig te boek gegaan als Fairchild M62A-3.

Uiteindelijk heeft het vliegtuig verschillende eigenaren gehad waarna het is opgeslagen in 1957. De laatste vlucht is geregistreerd op 11 mei van Auburn naar Renton, ze had toen 1727.40 uur gevlogen.

In het jaar 2000 is de FV154 ontdekt op Jackson airfield in Michican door Joe Denest die het vliegtuig heeft verkocht aan Egmond Aircraft LLC. NY. Het vliegtuig is verkocht in de conditie waarin het is gevonden.

Nu wordt het vliegtuig in Nederland gerestaureerd door Jack van Egmond. Hij wordt hierbij geassisteerd door zijn twee zonen en de groep vrijwilligers van de Dutch Classic Aviators.